woensdag 7 november 2012

Consumentenonderzoek



Om het consumentengedrag omtrent de step te kunnen verklaren hebben we een consumentenonderzoek uitgevoerd. Dit hebben we gedaan door middel van het interviewen van verschillende mensen op verschillende locaties in Vlissingen en hier een filmpje van te maken. In het filmpje hebben we ook laten zien wat wij voor beeld hebben van Vlissingen.
De rol die ik hierin heb gespeeld is het verzinnen van de vragen en de locaties voor de interviews. Dit was een taak waar goed over nagedacht moest worden om tot bruikbare antwoorden en beeldfragmeten van de geinterviewden te komen.
 
Nadat alle mensen geinterviewd waren hebben we de gesprekken geanalyseerd. De mensen die wij geintervieuwd hadden vonden het een leuk idee om de step te introduceren voor de toeristen. Ook hebben we de mensen gevraagd of ze liever een kinderzitje of een bagagemogelijkheid op de step zouden willen zien, hoe zij het DNA van Vlissingen omschreven, aan welke leeftijdscategorie de step zou kunnen worden verhuurd en of zij zelf ook een step zouden huren.

Het filmpje hebben wij aan de klas laten zien. De klas vond het een nuttig filmpje waar veel informatie uit gehaald kon worden. Als feedback van de docenten kregen we dat we de mensen slim hadden uitgekozen. Dit was belangrijk omdat mensen uit verschillende leeftijdscategoriën vaak een verschillende visie hebben op dingen. Ook kregen we als positief punt dat we goed en veel verschillende aspecten van het DNA van Vlissingen in het filmpje hadden verwerkt. Zoals de zee, meeuwen, boulevard, Michiel de Ruijter enz. Als puntje waar op gelet moest worden was dat bij het interviewen dichter bij de persoon gestaan moest worden zodat je niet het zogenaamde olifantenslurfeffect zou krijgen en de microfoon niet te ver heen en weer ging tussen de interviewer en geinterviewde. Door de mensen te interviewen hebben we een beter beeld gekregen wat mensen juist wel en wat minder belangrijk vinden, we hebben dit meegenomen in het bedenken van een ontwerp dat veel mensen aanspreekt. Bij een volgende keer zou ik nog dieper gaande vragen stellen over hoe de mensen vinden dat het ontwerp eruit moet zien om zo een bredere gedachtegang te hebben wanneer je begint met schetsen.
Het kunnen uitvoeren van een consumenteonderzoek is voor elk project wat je ooit gaat doen van groot belang omdat wanneer je denkt dat je zelf iets geniaals hebt ontworpen, maar nooit hebt gevraagd naar hoe de consument zijn product het liefst zou zien, je helemaal van je eigen smaak uitgaat en dit niet altijd bij een breed publiek in de smaak valt.

Hieronder ons consumentenonderzoek:



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten